Sunday, 5 April 2015

လူသည္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းေသာ သတၱဝါ ဟုတ္ပါသလား ???


                                                    “Man Is A Rational Animal”

                           “လူသည္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းေသာ သတၱဝါ ျဖစ္သည္” ....တဲ့။


                                                         မွန္ပါသလား???


ဂရိေတြးေခၚပညာရွင္ၾကီး အရစ္(စ္)တိုတယ္လ္ (Aristotle)က ဆိုခဲ့ျခင္းျဖစ္ေခ်သည္။

လူသည္ မိမိလုပ္ကိုင္သည့္ အရာကိစၥတိုင္းအတြက္ က်ိဳးေၾကာင္း ဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္း ရွိသည္ဟု

သူက ယူဆခဲ့သည္။ သစ္ပင္၊ ပိုးမႊားတိရစာၦန္၊ လူသားတို႔အနက္သစ္ပင္သည္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္း

အနည္းဆံုး၊ ပိုးမႊားတိရစာၦန္ တို႔က ဒုတိယ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္း အနည္းဆံုးျဖစ္ျပီး လူသားကမူ

စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္း အရွိဆံုးဟု ဆိုသည္။


လူတို႔၏ ဆင္ျခင္ဥာဏ္၌ ျဖစ္သင့္၏၊ မျဖစ္သင္႔ပါ ဟူေသာ (concepts) ႏွင့္

မ်ွတ၏၊ မမွ်တပါ ဟူေသာ (Justification) သမမွ်တေသာ စိတ္အေျခခံ ရွိသည္ဟု

အရစ္(စ္)တိုတယ္လ္ ေၾကြးေၾကာ္ခဲ့သည္။ သူ႔ေခတ္အခါတုန္းက အရစ္(စ္)တိုတယ္လ္သည္

"zoon logikon" ဟူေသာအသံုးအႏွံဳးကုိ သံုးခဲ့သည္။ "Zoon" ဆုိသည္က "zoo”(animal)

သတၱဝါႏွင့္ အဓိပၸါယ္  တူျပီး "logikon" ဆိုသည္ကေတာ့ “rational” (power to think)

ဆင္ျခင္စြမ္းအား ဟု ရည္ညႊန္းခဲ့သည္။ ဤေနရာတြင္ သူက လူတို႔၏ ဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းသည္

အတၱဝိညာဥ္ (human soul) ႏွင့္ တိုက္ရိုက္ပက္သက္ျပီး အတၱဝိညာဥ္ ႏွင့္ ဆင္ျခင္တံု႔တရား

ေပါင္းလိုက္ျခင္းျဖင့္ လူသားက အျခားသက္ရွိမ်ားႏွင့္ ယွဥ္လိုက္လ်ွင္ အမွ်တဆံုး၊ အေတြးေခၚႏိုင္ဆံုး၊

အဆင္ျခင္ႏိုင္ဆံုး သတၱဝါဟု ဆိုလိုခဲ့ဟန္တူသည္။


ထို႔အျပင္ လူသည္ ဗဟုသုတ (Knowledge) ႏွင့္ အသိဥာဏ္ (Intelligent) တရားႏွင့္ ျပည့္စံုသည့္

ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရး သတၱဝါတစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။  ဤေနရာတြင္ အသိဥာဏ္ (Intelligent)  ကို

ေအာက္ပါ အခ်က္ (၅) ခ်က္ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားေပသည္။


ယင္းတို႔မွာ...

အေတြအၾကံဳ (Experience)


သင္ယူႏိုင္ျခင္း (Learning)


စဥ္းစားျခင္း (Thinking)


က်ိဳးေၾကာင္းဆင္ျခင္ျခင္း (Reasoning)


မွတ္ဥာဏ္(Memory) တို ့ျဖစ္သည္။


ဤသို႔ ျပည့္စံုကုံလံုေသာ အခ်က္ေပါင္းမ်ားစြာကို အေျခခံျပီး လူသည္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္း

အရွိဆံုးေသာ မဟာလူသားမ်ား ျဖစ္လာရျခင္း ျဖစ္ေခ်သည္။ စာဖတ္သူမ်ားအေနျဖင့္

မဟာလူသားဝါဒအား တနည္းနည္းျဖင့္ ဂုဏ္ယူၾကေပလိမ့္မည္။

သို ့ေသာ္ ႏွစ္ဆယ္ရာစု အစပိုင္းေလာက္၌ အရစ္(စ္)တိုတယ္လ္၏ အဆိုအား ဆန္႔က်င္သည့္

ပညာရွင္ ႏွစ္ဦး ထြက္ေပၚလာေသာအခါ ကြ်ဳႏု္ပ္တို႔ လူသားမ်ား၏ ဂုဏ္သိကၡာမ်ား

က်ဆင္းခဲ့ရေပသည္။ ပထမ ပညာရွင္မွာ ဆစ္ဂ္မန္းဖရြိဳက္ဒ္ (Sigmund Freud) ျဖစ္ျပီးဒုတိယ

ပညာရွင္မွာ ဘာထရန္ ရက္ဆဲလ္ (Bertrand Russell) ျဖစ္ေခ်သည္။ ဤပညာရွင္ ႏွစ္ဦး

မေပၚထြန္းခင္ ေခတ္မ်ားက ပညာရွင္တို႔က လူသား၏ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းကို အေျချပဳ၍

လူျဖစ္ရျခင္းကို ေက်နပ္ခဲ့ၾကသည္။


မစၥတာ ဖရြိဳက္ဒ္က... ကြ်ႏု္ပ္တို ့လူသားမ်ားသည္ အျမင္အားျဖင့္ အင္မတန္ ဆင္ျခင္တတ္ၾကေသာ

အသိဥာဏ္ ရွိသည္ဟု ယူဆရေသာ္လည္း တကယ့္ လက္ေတြ ့တြင္မူ ကြ်ႏု္ပ္တို ့လူသားမ်ားကို

ဦးေဆာင္ေနသည္မွာ ဆင္ျခင္တတ္ၾကေသာ အသိဥာဏ္ မဟုတ္ဘဲ လူတို႔၏ မသိစိတ္၊ အစြဲအလန္း၊

အလိုရမၼက္  ေဒါသတရား အစရွိသည္တို ့ျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပခဲ့ၾကသည္။

မစၥတာ ရက္ဆဲလ္ကလည္း" လူဟာဆင္ျခင္ဥာဏ္ရွိတဲ့ သတၱဝါမ်ား ျဖစ္တယ္လို ့ယုံၾကည္ခဲ့သည့္

အေလ်ာက္ ေနရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ရွာၾကည့္ခဲ့ဖူးသည့္ အေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ လူသားမ်ားသည္

မိုက္မဲမွဳမ်ား၊ ႏိုင္လိုမင္းထက္ ျပဳမွဳမ်ားဘက္သို ့သာ ဦးတည္ေနေၾကာင္း" ညည္းခဲ့ရွာသည္။


၂၁ ရာစုတြင္မူ ဤအေျဖသည္ တစ္စတစ္စ ရွင္းလင္းျပတ္သားလာေခ်ျပီ။ ေက်ာက္ေခတ္တုန္းက

လူသားမ်ားသည္ အသားစိမ္းမ်ားကို စားေသာက္ခဲ့ၾကသည္။ ဖိုမ ေရးရာ ကိစၥမ်ားကို လံုျခံဳစြာ

လုပ္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္း မရွိခဲ့ၾက။ လံုျခံဳမွဳမရွိေသာ ကိုယ္ထည္ျဖင့္ ရွင္သန္ခဲ့ၾကသည္။ ယခုအခါတြင္မူ

လိုခ်င္သေလာက္ အဝတ္အထည္မ်ား လံုျခံဳစြာ ဝတ္ဆင္ႏိုင္ေသာ္လည္း Sexy ဟု တစ္မ်ိဳး၊

အလွအပ ဟု တစ္ဖံု နာမည္တပ္၍ ေက်ာက္ေခတ္ႏွင့္မျခားေသာ အဝတ္အစားမ်ား

ဝတ္ဆင္လာၾကေခ်ျပီ။ ဖိုမ ေရးရာ ကိစၥမ်ားတြင္လည္း စည္းေစာင့္ျခင္းတို႔ နည္းပါးလာၾကသည္။

လူမွဳေရး၊ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ တရားစီရင္ေရး၊ ႏွလံုးသားေရး၊ အစရွိသျဖင့္ အေရးကိစၥမ်ားစြာတို႔တြင္

အရစ္(စ္)တိုတယ္လ္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ၾကီးၾကီး ထားခဲ့သလို မွန္၏ မွား၏ မဆင္ျခင္ၾကေတာ့။

သင့္တင့္၏၊ မသင့္တင့္၏ မစဥ္းစားေတာ့။ မိမိဖို႔သာ ၾကည့္လာတတ္ၾကေတာ့သည္။

ထို႔ျပင္ ပိုင္ဆိုင္လိုစိတ္ ရမၼက္တရားတို ့ပိုမ်ားျပားလာသည္။ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႔မွဳမ်ားကို

ကမာၻေၿမျပင္တြင္သာမက လ,ကမာၻသို႔တိုင္ သြားေရာက္ လုပ္ေဆာင္လာၾကသည္။

အႏိုင္ရေရးအတြက္၊ လက္ဦးမွဳ ရေရးအတြက္ လူသားမ်ိဳးတံုးေစေသာ လက္နက္မ်ား

အျပိဳင္အဆိုင္ ထုတ္လုပ္ၾကသည္။ လူ႔အခြင့္အေရးေခါင္းစဥ္ေအာက္တြင္ လူသားတစ္ဦးစီ၏

အေျခခံအက်ဆံုးေသာ အခြင့္အေရးမ်ားကို အျပိဳင္အဆိုင္ ခ်ိဳးေဖာက္လာၾကသည္။ ကိုယ္က်င့္တရား

ပိုမိုေကာင္းမြန္ေအာင္၊ ကိုယ္ခ်င္းစာတရား ထြန္းကားလာေအာင္ အလ်င္းမွ် မၾကိဳးစားၾကဘဲ တိုက္တာ၊

အိုးအိမ္စည္းစိမ္တို႔ ၾကီးပြားတိုးတက္ေရး စသည့္ ရုပ္ဝထၳဳ တို႔ ေနာက္သို႔သာ မေနမနား

ၾကိဳးပမ္းေနၾကေပသည္။

ကြ်ႏ္ုပ္အဖို႔မူကား


မိမိ၏ လည္ေခ်ာင္းအတြင္းသို႔

အစားတစ္လုတ္ ေခ်ာေမြ႔စြာ ဝင္ေရာက္ေရးအတြက္

အျခားလူသားတစ္ဦး၏ လည္ျမိဳအားနင္းေျခရမည္ဆိုလွ်င္

(စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းေသာ သတၱဝါ) လူမျဖစ္လိုပါ။


မိမိ၏ ကုိးကြယ္ယံုၾကည္ရာ ဘာသာတရားအတြက္

အျခားလူသားတစ္ဦး၏ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္ေလးစားမွဳအား

ေစာ္ကားဖ်က္စီးရမည္ဆိုလွ်င္

(စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းေသာ သတၱဝါ) လူမျဖစ္လိုပါ။


မိမိ၏ ႏွလံုးသား လန္းဆန္းရွင္သန္ေစရန္အတြက္

အျခားလူသားတစ္ဦး၏ ႏွလံုးသားအား

ေသရာပါ ဒဏ္ရာ ေပးခဲ့ရမည္ဆိုလွ်င္

(စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းေသာ သတၱဝါ) လူမျဖစ္လိုပါ။



မိမိ၏.......................................အတြက္

..............................................................ခဲ့ရမည္ဆိုလွ်င္

(စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းေသာ သတၱဝါ) လူမျဖစ္လိုေတာ့ပါ။

ဤေနရာတြင္ ျပင္သစ္ ဒႆသနိကေဗဒပညာရွင္ ရက္ေနးဒီကာတ္ (René Descartes) က

ေျပာခဲ့ေသာ စကားတစ္ခြန္းကို တင္ျပလိုသည္။ ယင္းမွာ...

                                                            "I think therefore I am."


"ငါသည္ စဥ္းစားဆင္ျခင္သည္၊ထို႔ေၾကာင့္ ငါအျဖစ္ ျဖစ္တည္၏" ဟူေသာ စကားျဖစ္သည္။

ဆိုလိုသည္မွာ လူသားသည္ လူသားအျဖစ္ ရပ္တည္ရန္အတြက္ လူသားဆန္ဆန္

စဥ္းစားဆင္ျခင္သင့္သည္။ သို႔မဟုတ္က လူအၿဖစ္မွ တိရစာၦန္ အၿဖစ္သို့ ေရာက္ရွိသည္ႏွင့္

မျခားျဖစ္သည္။  ျမန္မာျပည္က ဘာသာေရး ဖိႏွိပ္မွဳမ်ား၊ အီဂ်စ္ျပည္က လူသတ္ျမင္ကြင္းမ်ား၊

အိႏၵိယ၊ ပါကစၥတန္ တင္းမာမွဳမ်ား စသည့္ လတ္တေလာအျဖစ္အပ်က္မ်ားကို ၾကည့္ပါက

“လူသည္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းေသာ သတၱဝါ ျဖစ္သည္” ဟူေသာ စကားအား ကြ်ႏ္ုပ္ သံသယ

ရွိေပသည္။ အသက္ေတြကို ကယ္တင္ဖို႔ေဝးစြ၊ အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ ေသေၾကပ်က္စီးျခင္း

ဆိုက္ေရာက္ေနသည့္အတြက္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔၏ လူသားဆန္ေသာ စိတ္ဓာတ္မ်ား တစ္ေန႔ထက္တစ္ေန႔

ရွားပါးလာျပီ ဟု ယူဆႏိုင္ေပသည္။


သက္ရွိသတၱဝါတို႔တြင္ အေတြ႔အၾကံဳမွ သင္ခန္းစာ ယူတတ္ၾကသူမ်ားမွာ စဥ္းစားဆင္ျခင္တတ္သည္

ဟူေသာ မဟာလူသားမ်ားမွ တစ္ပါး အျခားမရွိေခ်။ ဥပမာဆိုေသာ္ ပလူေကာင္မ်ားသည္ မိုးဦးကာလ၌

အလင္းရွိရာဆီသို ့အုပ္စုလိုက္ ဝင္ေရာက္ေလ့ ရွိသည္။ ထိုပလူေကာင္မ်ားသည္ ေရွ႕ဆံုးက

ပလူေကာင္တစ္ေကာင္ မီးအိမ္၊ဖေယာင္းတိုင္၊ အစရွိသျဖင့္ တစ္စံုတစ္ရာႏွင့္ ထိျပီး အေတာင္ပံမ်ား

ေလာင္ကြ်မ္းပ်က္စီးသည္ကို ျမင္ေသာ္လည္း ေနာက္မွ အေကာင္မ်ားက ရပ္တန္႔ သြားျခင္းအလ်င္းမရွိ။

ေရွ႔သို႔သာ တိုးၾကကုန္၏။ ေနာက္လိုက္ ပလူေကာင္တို႔သည္လည္း မီးအလင္းေရာင္သည္

ယင္းတို႔အတြက္ အႏၱရာယ္ၾကီးလြန္းသည္ကို မ်က္ျမင္အသိ ျဖစ္ေသာ္လည္း အေတြ႔အၾကံဳမွ သင္ခန္းစာ

မယူတတ္ရံုမွ်မက စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းလည္း မရွိသည့္အတြက္ အေတာင္ပံမ်ား ေလာင္ကြ်မ္းျပီး

ပ်က္စီးျခင္း အျဖစ္သို့ ဆိုက္ေရာက္ရေလသည္။


နိဂံုးခ်ဳပ္အေနျဖင့္ဆိုရေသာ္ ကမာၻ ့သမိုင္း၌ လူသားတို႔မွားခဲ့ၾက၏။ ယခုထိလည္း မွားေနၾကစဲျဖစ္သည္။

ေရွ႔ခရီးလမ္းတစ္ေလွ်ာက္ အမွားမ်ားနည္းသထက္နည္းလာရန္မွာမူ ရရွိထားေသာ လူသားအသိဥာဏ္ႏွင့္

ဆင္ျခင္တံု႔တရားကို နည္းလမ္းက်က် အသံုးျပဳရံုသာ လိုအပ္သည္။ ပလူေကာင္မ်ားကဲ့သို႔ အေတြ႔အၾကံဳမွ

သင္ခန္းစာ ယူႏိုင္စြမ္းမရွိပါက ကြ်ႏ္ုပ္တို႔ လူသားမ်ား ပ်က္စီးျခင္းႏွင့္ မုခ်ဧကန္ ၾကံဳေတြ႔ရေပမည္။

ကြ်ႏ္ုပ္တို႔၏ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္း၊ကိုယ္က်င့္တရားႏွင့္ ကိုယ္ခ်င္းစာတရားတို႔ကို ထိန္းေက်ာင္း

တည့္မတ္ ျပဳျပင္ေပးပါက “လူသည္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းေသာ သတၱဝါ ျဖစ္သည္” ဟူေသာ အဆိုႏွင့္

ကိုက္ညီရံုမွ်မက လူတို႔၏ ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ လူ႔ယဥ္ေက်းမွဳ ျပန္လည္ ျမွင့္တင္ေရး အတြက္ အေသအခ်ာ

အေထာက္အကူ ျပဳေပလိမ့္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါသည္။

အိမ္ေဝးသူ (KZ)


No comments:

Post a Comment